söndag 1 april 2012

Köpa nagellack på eBay: minimera dina risker

Jag har fått frågor flera gånger om eBay och att handla där. Det är en helt annan värld jämfört med den "stabila" tillvaron bland e-tailers'arna. Jag handlar där en hel del numera och kan ge lite generella tips i alla fall. Sen när det gäller det tekniska med hur man skapar ett konto och hur man köper saker osv, så finns det bra guider på eBay för sånt. Det här är tänkt mer som övergripande råd om hur man kan tänka för att slippa problem.


Man kan se det som att man har två huvudalternativ på eBay: antingen köper man av en person vem som helst, eller så köper man av en eBay Store. Det är mycket möjligt (och troligt) att det är en enda person som står bakom en Store också, men med en Store är ju säljaren mer mån om att få ett gott rykte och upprätthålla det istället för att helt sonika byta namn om de får dåliga vitsord av kunderna.

Nästa område där man har två val är att antingen köpa saker till fast pris med "Buy It Now" alternativet, eller också bjuda på saker i auktioner. Jag använder alltid Buy it now, jag vill kunna handla i lugn och ro utan att bli stressad av andra och behöva hålla reda på tider när auktioner tar slut. Kanske kan man spara på att buda hem saker men jag betalar gladeligen mellanskillnaden för min sinnesfrid.

Sen finns det några symboler som är väldigt bra att hålla utkik efter. Dels kan det finnas stjärnor i olika färger bredvid en säljares namn. Beroende på färg betyder de olika saker och om de har flyg-linjer (ni fattar vad jag menar med det när ni tittar på dem :) ) så är det bättre än bara stjärnor utan linjer. Detaljerad lista med förklaringarna finns här. Poängen är att det är bra att titta efter stjärnorna eftersom det visar att säljaren har positiv feedback.

Den allra bästa symbolen är eBay Top-rated seller som ser ut som en liten prisrosett. För att få en sådan måste man uppfylla ett gäng kriterier och se till att få positiv feedback från sina kunder. Så långt det är möjligt bör man se till att handla av säljare med det märket för att minimera risken för att någonting går fel. Sen är det ju ingen garanti naturligtvis, men det är en bra försiktighetsåtgärd. En eBay Store som är en Top-rated seller är en bra nybörjarnivå om man inte är van att handla på eBay men vill prova på det lite försiktigt :)

De flesta säljare godtar enbart Paypal som betalningslösning, så att skaffa ett Paypal konto med rätt leveransadress är en nödvändighet innan man ger sig ut på eBay. Många skickar enbart till adressen som är registrerad hos Paypal så det gäller att den stämmer. 

Och så ett sista råd på vägen, kolla så att säljaren levererar internationell innan ni klickar hem grejerna! Det blir så väldigt jobbigt annars. Ibland går det att maila och be snällt att de skickar ändå fast det står att de inte gör det, så man kan ju testa (innan man beställer). Men håll koll på fraktmöjligheterna i vilket fall!


Så nu till säljare då...
Vill börja med att poängtera att det här är dagsfärsk info. Håller jag det här uppdaterat så ska det finnas ett färskt datum längst ner på sidan. Oavsett så kan jag inte garantera att det här stämmer i mer än tre minuter efter publicering, det händer så mycket så snabbt där ute...

Jag har hittills handlat av följande säljare med gott resultat (utan inbördes ordning):
Le Polish Boutique (Zoya)
Huckleridge Beauty Shoppe (Sally Hansen HD-lack mm)
cbnailstore428 (China Glaze OMG lack)
beautyzone2007 (Color Club)
smithrdblue1 (China Glaze OMG lack)
sunwebzone (swatchstickor och nailartpenslar)



Kitty hälsar också att hennes stamställen är:
A 1000 words
Misssaigon98  Har fått dåliga omdömen det sista, det verkar som om det gått utför med kundservicen och varor levereras inte i utlovat skick. Undvik.

Har även hört tillräckligt mycket gott om för att kunna rekommendera:
Cassie Cosmetics
Enchanted Beauty Spot


Mina läsare rekommenderar också:
Send The Trend 
Just China Glaze 
One Last Touch


Om det är nån annan som ni handlat av och vill rekommendera så skriv gärna en kommentar så fyller jag på listan! 


Uppdaterat: 2013-04-30

17 kommentarer:

  1. Svar
    1. Så bra :) Roligt att du gillade det :)

      Radera
  2. Favorit-markering på det här inlägget! Jag har ännu så länge hållit mig till Tradera, så eBay är väl nästa steg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju ett helt annat utbud på eBay så det tycker jag allt att du ska testa. Roligt att du har nytta av inlägget :)

      Radera
  3. Beautyzone och enchanted beauty spot rekommenderar jag också 100%. Sendthetrend shoppas det också mycket från, utan problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://myworld.ebay.com/sendthetrend Där är den sista säljaren.

      Radera
    2. Toppen! Jag lägger till den! Tack :)

      Radera
  4. Beautyzone2007 har jag handlat av en 2-3 ggr nu på ganska kort tid och allt gått smidigt och bra. När en av de beställda lacken visade sig vara sönder (läckte) skickade säljaren snabbt ett mail och berättade detta och bad mig välja ett annat. tacksamt istället för att låtsas blunda och skicka ändå.

    SvaraRadera
  5. Skulle precis beställa fler Zoyas hos min favorit 1000 words (hela Touch collection, undrar varför ;) Såg att hennes Zoyas var märkta shipping US och inte worldwide så jag kontaktade och frågade om de fortfarande skickar till Sverige och fick svaret att det var inget problem. Det var bara att sätta ihop en order och "request shipping quote"

    SvaraRadera
  6. Hej Cactus,

    Tack för alla goda råd som du så generöst delar med dig av. Jag följer med spänning din blogg varje dag, den ÄR bäst.
    Jag har hittat nagellack på e-bay som jag gärna vill köpa men som en riktig nybörjare klarar jag inte av att skapa ett eBay-konto på grund av att de inte ser mitt telefonnummer som "vaild". Jag har flera telefonnummer som jag använder (i mitt namn) men lyckas ändå inte skapa ett ebay-konto. Jag har försökt hitta en e-mailadress till eBay för att skicka frågan vidare men det verkar inte finnas någon kontaktadress.
    Det är kanske lite fräckt av mig att fråga just dig men OM du vet hur jag ska göra eller har något annat tips är jag väldigt tacksam för tips på hur jag ska lösa problemet.
    PS. Jag har förstås fyllt i +46 före telefonnumret

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glöm det här jag upptäckte att man måste skriva 0046 i stället för +46. puh....

      Radera
    2. Skönt att det löste sig :) Jag undrar om jag fyllt i mitt riktiga nummer... man brukar kunna lura de där rutorna lättare än att få dit det riktiga numret, de tycker ju att det ska vara så många siffror som de har i USA och det har ju inte vi nödvändigtvis. Så några nollor extra är nog inte fel :)

      Tack så mycket för dina snälla ord, väldigt roligt att höra att du gillar bloggen :D Och självklart hade jag hjälpt dig så gott jag kunnat om det inte hade löst sig, man kan alltid ställa frågor här :)

      Radera
  7. Blev så himla glad när jag hittade dina nybörjar-sidor! Jag ville bara kolla om du finns kvar här fortfarande. Jag ser ju att du uppdaterat i april 2013 men jag ville bara kolla om du håller (någorlunda) koll på sidorna som rekommenderas i inläggen? (: Tack tack tack för dom oavsett, jättekul att någon förbarmat sig över oss nagel newbies!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoovrar runt här med jämna mellanrum :) Har tittat igenom säljarna och i princip alla är Top Rated Sellers fortfarande, och de som inte är det har iaf inte ett orimligt antal missnöjda omdömen i förhållande till antalet kunder. Har heller inte hört nått dåligt om nån specifik säljare i lack-kretsarna vad jag kan komma på. Har dock inte handlat av nån av dem själv på sistone.
      Över lag är det för det mesta tryggt att gå på Top Reated Seller symbolen och sen beställa av den som har lägst pris :)
      Roligt att höra att du gillar bloggen!

      Radera
  8. Tusen tack för all nybörjarinfo! Undrar bara om du fortfarande är aktiv här? (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...kommentarsgranskningen är påslagen på inlägg som är äldre än en vecka. Vet att det blir förvirrande när man tror att kommentaren inte går fram men det hindrar en hel del spam :)

      Radera
  9. Grymt bra sida! Jag hittade denna nyss, då jag ska återuppta mitt nagellacks jagande på Ebay (det var några år sedan)
    Ser här att jag redan har valt en bra säljare (Justchinaglaze) innan jag hittade denna sida men ska nu även kolla in de andra som du har nämnt :D Grymmers, skitbra att denna sida finns, stort tack!
    ~L

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.